siffror

siffrorsiffrorsiffror. jag lever i en siffervärld. där allt består av olika tal med olika värden.
oftast är det högt tal = dåligt. högt tal = ångest.
varför ska siffror spela så stor roll i mitt komplicerade intelligenta huvud fullt med celler som ibland kan göra under? varför har hjärncellerna infekterats av någon sorts siffermani?
det vågen visar.
det innehållsförteckningen visar.
vågen. jag hatar den där vågen. klä av sig inför någon och ställa sig. mäta hur mycket man är värd i sina egna ögon. man värdesätter sig själv utefter siffrorna som studsar fram på digitalvisaren.
upp? du är sämst.
ner? bra eller dåligt bra eller dåligt sjukt men känns bra men inte friskt så det är dåligt.

nu var det upp.
och plötsligt är jag värd mindre.
fastän talen visar mer. jag borde vara mer värd. det finns lite mer av MIG. jag tar upp lite mer plats och är lite mer påväg åt och rätt håll. (självklart klarar jag inte av att tänka såhär, men att skriva ner det är alltid ett steg.)

dessa siffror. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9.
en gång i april kanske stod jag i köket. i ena handen hade jag en spaghetti. i den andra en till spaghetti.
den ena spaghettin var dinkelspaghetti och den andra fullkornsspaghetti. dinkelspaghettin hade ingen näringsvärdedeklaration och jag stod och hade panik över vilken jag skulle tillaga nu när jag äntligen gått med på att laga mat. jag ringde mamma. jag skrek åt min bror. jag grät. jag ändrade mig flera gånger.
efter en halvtimme kanske bestämde jag mig för dinkeln, efter att min mamma bestämt åt mig. jag tröstade mig med att jag kan ta den andra nästa gång och då jämnar det ut sig, efter att mamma sagt att vi tar fullkornet nästa gång.
jag vill aldrig mer stå med en dinkelspaghetti och en fullkornsspaghetti och ha panik över vilken som innehåller minst kalorier och mättar mest och är nyttigast.
förmodligen är det inte en jävla skillnad på nån jävla spaghetti.
siffror, eller brist på siffror, är hemska. om man låter dem vara det.

nu ska jag sparka ut siffrorna ur huvudet.
jag är en siffra just nu, okej. min vikt. min storlek. min längd. mitt bmi.
men mitt människovärde ligger väl fan inte i vad en elektronisk apparat visar?


KOMMENTARER
Skrivet av: cupcake

dessa jävla siffror

2009-11-24 @ 22:07:19
URL: http://www.cupcakeskcal.wordpress.com

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0