att äta

det här med att man börjar äta så löser sig allt, det är en stor fet jävla lögn.
till en början blir det svårare - man går ju emot allt vad man lärt in, allt man tror på, allt som känns tryggt.
man utsätter sig för det man allra minst vill.
däremot: när man börjar äta och gå upp i vikt blir man starkare. både i kroppen och i huvudet.
allt löser sig inte, men väldigt mycket. man blir inte lika fixerad vid mat och man har faktiskt möjlighet att producera glädjeämnen, alltså har man lättare för att faktiskt känna glädje. och man orkar stå emot de värsta tankarna.

inte alltid. men mer och mer, ju starkare och starkare man blir.

det går inte att bli frisk från en ätstörning enbart genom att äta. precis som att det inte går att bli frisk från en ätstörning utan att börja äta. det är fullkomligt omöjligt. så länge man har ett ansträngt förhållande till mat, vare sig man äter enligt rekommendationer eller inte, är man inte helt frisk. så länge maten tar upp onödiga tankar och känslor är man inte frisk. så länge kroppen och maten orsakar ångest är man inte frisk.
men att bli fri från en ätstörning betyder inte heller att man automatiskt blir glad och lycklig och spontan.
en ätstörning är snarare ett symtom på att något redan är fel. jag mådde skit i flera år innan jag blev riktigt anorektisk. men genom att bli fri från anorexin kommer jag ha mycket mer kraft och energi åt att lösa andra problem också. ta tag i det där andra, till alla saker som lett fram till att jag höll på att svälta mig till döds. och jag kommer ha tid till det istället för att lägga så mycket tid på vad, när och hur jag ska äta.

att fucka med sina naturliga behov är aldrig rätt. att t.ex. inte gå och bajsa när man är hur bajsnödig som helst och sitta och vägra bajsa i en vecka låter ju hur sjukt och töntigt som helst. att inte sova utan gå dagar i rad utan sömn låter ju verkligen inte normalt. så hur kan man någonsin tro att det skulle vara bra eller normalt eller rätt att inte äta det kroppen behöver? mat är förutsättningen för att vi ska leva, men inte bara leva, utan känna saker, göra saker, tänka.

det går inte att må bra utan mat
. 100% säkert. om nån kan visa en person, med kriterier uppfyllda för anorexi nervosa, som är glad så lovar jag att jag kommer sluta predika. men det finns helt enkelt inte.
och jag vet att har man anorexi har man inte längre avsikt att må bra. jag ville inte må bra. jag ville mest dö, men inte ens det.. bara plåga mig själv. "lyckas" med att äta så lite som möjligt men ändå överleva. jag ville inte och kunde inte vara glad.
men nu vill jag vara glad. nu vill jag!


KOMMENTARER
Skrivet av: Elena

Hittade din blogg för 2 dagar sedan och igår läste jag varje inlägg från allra första början till senaste. Ville kommentera alla, men visste inte vad jag skulle säga precis. Är helt tom på ord



Men måste bara få säga: STARKT kämpat och FORTSÄTT så. Man märker verkligen hur du får ny energi, kraft, mer levande än vad du var innan.



Ta hand om dig, kram!

2010-04-15 @ 22:03:14
Skrivet av: missh (jennie)

Hej!!



ååå, vilket BRA inlägg du skrev här!

Allt stämmer verkligen!

Och bara under min första vecka här nu

så har jag ätit helt annorlunda & mer

balanserat + mkt mer än hemma och massa

smör o gräddsåser o allt möjligt och kanske

inte för att det spelar nån roll eg. men min

mage är plattare än den nånsin varit tror jag,

eller iaf bättre än innan jag kom hit!!



Som anorektiker är detta ju väldigt svårt

att få ihop det, men när man väl fattat det

efter ett atg så är det ju logiskt!

och undebart att se att det inte är tvärtom,

som ÄS inbillat en!!



Svar:

Jaa! Det va gott me melliset igår!

Har inte vågat äta det på FLERA ÅR fram

tills igår!Nu ska jag som sagt iaf försöka äta

det en/veckan till melllis, så att det inte

blir nåt "farligt" o jobbigt längre!



Fortsätt kämpa du me!

Ha det gött!

2010-04-16 @ 08:15:09
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Skrivet av: Emma

Jag måste säga att du ger mig verkligen styrka till att gå emot allt i sjukdomen sättet du uttrycker dig på känner jag igen mig själv på till 100 % och jag tycker verkligen att du är grym.

går du i någon slags behandling?

ja den havredrycken frös jag så den blev lite som glass och då smakade den som tofuline glassen så den var helt ok! men att bara dricka den tror jag inte den är ngn hitt faktiskt;)

är du med allergiker?

Kramar

2010-04-16 @ 08:29:44
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Emma

Tack för dina fina råd och kloka ord!

jag vet att jag måste utmana men det tar verkligen emot, tur har jag mamma som sätter stopp föör min kontroll i maten. utan henne hade jag inte fixat det! tack gode gud för henne!

men när jag fått rulians på maten och får mer tillit så jag kan lägga upp mat själv och inte styras för mycket av ÄS ska det bli så skönt!

just nu fxar jag inte lägga upp mat själv, jag vet inte vad som är en normal portion och anorexin tar mindre mått om den kan om jag lägger upp själv. jag kan inte ha kontroll just nu så det är faktiskt skönt att helt tas ifrån den! jag har inget att säga till om och inte heller häxan i det fallet. hon kommer iställeti hvudet.



går du i behandling?

ja jag är extremt känslig för laktos, pappa och lillasyster har det med men jag är nog den som är mest känslig. men idag finns det så mycket bra produkter så det är inte svårt att eva med det även om jag saknar vissa saker. CHOKLAD! längtar till den dagen så jag kan äta det!

ta hand om dig!

Kramar

2010-04-16 @ 11:04:58
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Martina

Också riktigt jävla bra inlägg!

2011-02-12 @ 00:51:50
URL: http://mistermartina.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0