blåa siffror

jag har tröttnat på glass. jag skulle ju äta en ny varje dag, men igår kände jag att det inte var särskilt kul längre. hur sjukt det än låter så tröttnar man faktiskt. man tröttnar på saker man förut inte ens vågade smaka för att det var så himla förbjudet och laddat och "för gott".
igår gjorde jag något riktigt dumt.
jag skulle välja mellan två glassar. och vad gör jag? kollar kalorier. och vilken väljer jag?
just det.
och sen satt jag och hade ångest över att jag inte valde den jag egentligen ville ha.
när jag valde tänkte jag: men den här glassen är ju också över 300 kcal så jag går emot ätstörningen ändå. men det var ju egentligen den andra jag ville ha.

jag mår mycket bättre av att äta sånt jag inte vet kcal i och mat som inte går att räkna. de mesta kcal har jag "glömt" (för det går faktiskt att "glömma" kalorier, förut visste jag kcal i nästan alla livsmedel men jag har tvingat bort den kunskapen och DET GÅR) men tyvärr står det numera kcal på varenda jävla sak man köper, från mjölk till glass till färdigrätter. och när det står sådär att man inte ens behöver räkna själv (vilket är ett aktivt beteende som jag kan stå emot) utan bara kolla på den där lilla blåa markeringen så förstör det allt. jag hatar de där siffrorna. jag vill inte begränsa mitt liv efter siffror.

jag kan äta en stor morotskaka med glasyr och vara okej med det, men vet jag att en glass är 380 kcal kan jag inte välja den. morotskakan lär vara mer, men det gör inget för det jag inte vet skadas jag inte längre av (typ). det är det här sjukt ologiska dumma hjärnspöket som håller på. den vill hålla fast i kontrollen in i det sista. "okej ät normalt men du ska fan inte välja något till mellis som är över 300. men hum undrar hur mycket den kakan är, gud jag vet inte, aja ät den, men du får inte aktivt ta något du vet är mer! hallå!".
jävla tönt hjärnspöke.


KOMMENTARER
Skrivet av: missh (jennie)





Ja precis!

Känner igen mej i det du skriver här också!



ehh, jag vet faktiskt inte,

men jag har för mej att jag hört

talas om intervallbehadnling här,

men det kanske är det samma som jag gör nu?

Asså att man e här 1 vecka, sen hemma 3 veckor osv.?

Haha ingen aning om det är det som kallas för det?!



Du - kämpa på!

Man blir GLAD av att läsa dina kloka inlägg!

KRAM!

2010-04-16 @ 11:14:16
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Skrivet av: Vanja

ja men precis, det är intervallbehandling :) att man är där intervallmässigt. jag går också en intervallbehandling var tredje vecka, men det är bara mellan 9-3, dvs sover inte där och äter bara 3 av 6 mål på stället.

jag antar att det är mhe-kliniken du är på? det verkar riktigt bra. se till att fixa det hemma nu innan nästa behandlingsvecka! våga! en massa stärkande tankar till dig vännen!

2010-04-16 @ 11:20:30
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Emma

vad bra!

har du någon mall som du ska följa när det gäller mat?

går du på ett matschema?

hur många ggr om dagen äter du? tar du ND?

tycker det är så härligt att höra att du klarar att lägga upp själv och kan ha mer och mer egen kontroll och ett eget ansvar!

jag vill med vara där, men inser att det kommer nog ta sin tid innan jag är där. men utan mamma som sagt hade det aldrig gått, vill bli stark och klara mig själv. TÅLAMOD antar jag!

bor du hemma?

Kram

2010-04-16 @ 11:29:33
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Sandra

Känner igen det här från när jag försökte bli frisk. Om det går så tvinga bort blicken från näringsinnehållet. Jag lyckades förvånansvärt ofta, om jag så mycket som sneglade åt den lilla rutan så gav jag mig en smäll på fingrarna mentalt, lade varan i korgen och gick vidare.

Otroligt bra blogg förresten, och väldigt inspirerande till att fortsätta vara frisk, när man som jag har en liten tillfällig svacka.

2010-04-22 @ 22:09:19
Skrivet av: Vanja

sandra, jag försöker göra detsamma. ibland är det som att jag tvingar mig själv att kolla, men när jag gör det tänker jag bara "okej, det är en siffra, okej den är högre än på den andra, men nu tar jag den ändå". och det fungerar.

men jag har också lyckats väldigt bra med att inte titta eller välja saker det inte står på. blir mest bröd och choklad som jag fortfarande tvångskollar (men ändå kan köpa det med högre kcalinnehåll!)

2010-04-22 @ 22:54:30
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0