ibland

ibland är det så tungt. jag känner mig tung. mitt sinne är tungt.
det är inte alltid lätt. för man kan inte sluta - man får aldrig mer sluta igen.
man måste fortsätta äta, fortsätta i resten av sitt liv. det är inget som bara gäller nu, utan det här är en livsinvestering och något som ständigt ska finnas, varje dag, var 2,5-3 timme.
jag är lite ledsen. det är inte alltid lätt att se sig i spegeln, se sin kropp, se det som en gång var hårt bli mjukt, det som en gång var platt och insjunket få form.
och ibland kommer ångesten ikapp mig.
men jag är inte rädd. för jag vet att ångesten går över.
igår kom en vän fram till mig och sa "du är så glad. och jag blir så glad av att du är glad, det är så underbart att se dig vara glad!" och han höll mig hårt i handen längelänge. och det är underbart.
men man kan inte vara glad utan att tillåta sig att vara ledsen och deppig och ångerfull och sorgsen.
och nu är jag ledsen. jag skulle vilja gråta men det sitter fast. jag känner mig sorgsen. sorgsen över att jag lämnat något som trots allt var en trygghet. en biljett bort från verkligheten. en biljett bort från ansvar, arbete, sociala sammanhang.
men den här känslan kommer gå över snart och jag kommer istället återigen få njuta av just ansvaret över mitt eget liv, att kunna arbeta och utföra saker och tänka och att kunna umgås med andra och vara med mina vänner hela dagarna, gå ut, fika, gå på stan.
när min kropp är starkare blir jag starkare och kan hantera de här ledsna känslorna mycket bättre. jag kan motstå paniken och blocka de värsta ångestattackerna. som att jag är laddad med styrka nu när min kropp byggs upp.

och jag har fått mens för andra månaden i rad och det kanske betyder att nu börjar min kropp återställa sig på riktigt. och det känns faktiskt helt okej. helt okej. mens är förfan helt jävla naturligt! och fantastiskt! (fast ja, okej det är äckligt, jag tycker ju det, jag har problem med alla kroppsliga vätskor och odörer, men det är så fantastiskt att min kropp är igång!!!)

KOMMENTARER
Skrivet av: missh (jennie)

Hej Vanja!



Jaa, precis!

Jag har den som "nattlinne"

och tyckte det va gulligt att

ge en sån symbolisk sak!

älskar såna saker!

och tydligen så ska man få

en t-shirt me nåt nytt tryck, för

varje "fas" man klarat av! =)



Och du - GRATTIS TILL MENSEN!

Det är ju ett tacken på att kroppen

är i BALANS! =)

En av tjejerna i gruppen i Mora

fick sin mens precis på kvällen innan

vi skulle åka hem nu & det va hennes

sista vecka på grundbehandlingen också,

så det va sån jävla bra tajming asså!!

Själv hatar jag mens o har alltid gjort, hehe,

skönt o va utan tycker jag, men när jag

får tillbaka den kommer jag ändå va glad,

för då vet jag ju som sagt att kroppen

fungerar som den ska igen! =)



Ha en fin måndag & det ger mej

extra styrka när jag läser dina inlägg!



stor kram!

2010-04-19 @ 07:42:30
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Skrivet av: Elena

WOHOO!!! Fantastiskt :) Grattis verkligen!

2010-04-19 @ 09:06:42
Skrivet av: Emma

Hej gumman!

ja maila det, min mail är [email protected]

ser fram emot det.

kan skriva mer ingående till dig där med, har hänt en hel del idag hos min behandlare och känner mig väldigt nere just nu!



vad bra att du börjat normalisera...hur kommer det sig att ni aldrig haft sås?vad har ni istället? blir väl rätt tort? lingonsylt är ju jätte gott med:)

jag klarar inte glass och dels så tål jag det inte men jag har en massa andra utmaningar som kommer denna veckan. ska sätta mig med mamma och planera veckan.

trotts att jag släpper allt till henne måste jag få en bild hur det ser ut i veckan annars kommre min panik bli grym när det väl kommer till kritan!



bra att du slutat helt med träningen, jag var precis som dig i början men när jag väl bestämmt mig så slutade jag helt och det var också det enda rätta och utan det så hade det bara fortsatt!

ta hand om dig, tycker du är grymt stark.

Kram

2010-04-19 @ 12:54:08
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: karin

nja, tänker på mat gör jag hela tiden. men skillnaden är väl att det förr i tiden var så jobbiga tankar att jag inte kunde stå ut, medan de nu typ bara är tankar som svävar runt. eller ja, de finns där och tar upp det mesta av mina tankar, men de gör inte lika ont. de är mer som reflektioner. :) ibland är det asjobbigt, helt otroligt jäkla svårt att inte trilla tillbaka. det hände relativt ofta, och mer förra året eftersom jag då flyttade hemifrån. men jag var verkligen redo att klara kampen själv så jag deppade inte utan visste att jag skulle klara det. :)



ja, din mage kommer förhoppningsvis bättra sig. :) grattis till mensen förresten!! den ska man fira! ^^

2010-04-19 @ 20:11:12
URL: http://lovebird.blogg.se/
Skrivet av: Vanja

jennie, visst är det härligt på ett sätt och jävligt jobbigt på ett annat. jag har ju verkligen problem med allt som kommer från kroppen, allt känns så smutsigt, och då är det fan inte kul att blöda. i höstas när jag fick lite konstiga blödningar deppade jag ihop totalt och tänkte "om jag får mens redan måste det betyda att jag redan är stor, nu har jag blivit frisk, nu har jag blivit tjock". typ. jag var iaf ledsen.

men den här gången har jag medvetet gått upp i vikt och varit mer beredd, och det känns faktiskt lugnt. det känns helt enkelt normalt och naturligt. nu kan jag också klaga över mensvärk och dyra tamponger. hittills har jag bara suttit tyst och börjat prata om nåt annat, för det är faktiskt INTE NORMALT att inte ha mens.

men visst var det skönt att slippa.. såklart. men det finns så många fler fördelar med att HA mens. jag kommer kunna bli mamma till exempel :) och min kropp mår bra. den kan producera viktiga hormoner och kan nu koncentrera sig på andra saker som min hjärnkapacitet, minne, signalsubstanser, glädje.

2010-04-19 @ 23:33:53
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0