ge det en jävla chans först

om man inte ger sig själv en ärlig chans så går det aldrig.
jag har dragit ut på det hela så jävla länge och fegat och inte vågat äta feta och söta saker för att jag var så rädd att gå upp i vikt. jag trodde inte på att 300 kcal choklad är samma jävla sak som 300 kcal gurka. jag tänkte att av chokladen går jag upp i vikt, av gurkan går jag ingenstans.
men vem är jag att bestämma hur saker och ting är? klart jag går upp i vikt om det är det min kropp behöver göra, och det spelar ingen roll i vilken form kalorierna kommer eller av vad jag går upp. att döma vissa livsmedel kan jag göra när jag når en normalvikt. då kan jag testa äta choklad varje dag och med säkerhet säga: det händer ingenting.

människor runtomkring mig är så okunniga. alla har fallit för nyttighetshetsen. alla verkar tro att om man äter choklad varje dag går man upp i vikt. men det stämmer ju inte alls. det handlar ju bara om mängden och regelbundenheten. det spelar ju ingen roll varifrån kalorierna kommer (det är viss skillnad på näringsinnehållet men inte energiinnehållet). att äta en magnum på 250 kcal är ju exakt samma sak som att äta en macka och juice på 250 kcal eller dricka en näringsdryck på 250 kcal eller whatever.

om man äter choklad till varje mellanmål gör det helt enkelt ingen skillnad. sen är det en annan grej att man kommer tröttna jävligt mycket efter ett tag, och att man behöver andra näringsämnen också såklart. måste man dessutom bygga upp sin kropp från undervikt behöver man tillföra alla olika näringsämnen, men detta gör man egentligen alla andra måltiderna om man nu äter varierat.
det handlar om när, vad och hur. variation, regelbundenhet och rätt mängd.
och det absolut bästa man kan göra när man har en ätstörning är att våga. man kan inte i förväg veta och visserligen kan man fråga andra, men det hjälper oftast inte tankarna. istället får man våga - våga gå upp i vikt, våga äta, våga testa sig fram. har man gjort det kan man sen sitta och rata choklad eller bröd eller vad det nu är man tycker är så himla farligt att det borde förbjudas.

eller så håller man käften och äter och njuter.


KOMMENTARER
Skrivet av: jennifer

Cookie dough!! Sjukt god. Är också lite laktoskänslog men litegrand skadar ju inte;)



kram

2010-04-21 @ 15:08:03
URL: http://blifrisk.blogg.se/
Skrivet av: Vanja

men är inte det typ bara vanilj? jag tycker så mycket om nötter, fanns nån med typ en massa olika nötter i har jag för mig :)

2010-04-21 @ 15:49:00
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Elena

Ååååååååh, så bra skrivet! Jag var sån som åt hellre gurka på 300 kalorier än choklad, för jag trodde man gick upp. Men det är så rätt det du säger!!!



Du får mina tankar till ord. TACK för dina inlägg!

2010-04-21 @ 18:33:27

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0