svartvitt

det är inte antingen eller.
det är inte svart eller vitt.
hur trist det än låter är allting grått. en gråskala som sträcker sig från jättemörk grå till alldeles ljus grå.
däremellan finns allt.
det är så många som mår fruktansvärt dåligt av ett litet misstag. ett litet snesteg. råkar man hetsäta/spy/hoppa över en måltid faller man genast tillbaka, känner sig skit, ger upp, känner sig värdelös och det friska känns helt hopplöst att nå.
men då tänker man svartvitt. det är inte så att man är antingen sjuk eller frisk. som ni vet har även helvetet sina grader.
jag är absolut inte anorektisk längre. jag ser inte och beter mig inte sjukt. men jag är inte heller frisk. jag är friskare än jag någonsin varit men inte frisk. skulle någon fråga skulle jag svara att jag håller på att tillfriskna från anorexi och depression. men jag är inte anorektisk och deprimerad längre.
och fastän jag mår så bra så har jag mina dippar. jag har under sommaren överätit och spytt. av ensamhet, för att jag kände mig så ledsen, så övergiven, så fel, så hopplös. men har jag gett upp för det? ser jag mig själv som mindre frisk för det? verkligen inte.
det har också hänt att jag bara tagit en frukt till mellanmål. eller petat bort panering. har jag gett upp för det? nej. ibland behöver man avvikelser för att bekräfta regeln.
jag kan förklara det som såhär: ibland faller jag tillbaka, gör något destruktiv, utsätter mig själv för ätstörningen - för att säkerställa vad det är jag lämnar bakom mig. för att inse att nej fyfan sådär vill jag faktiskt inte leva. genom att spy inser jag att herregud aldrig mer, det är inte värt det. genom att gå lite hungrigare kan jag inse att nej fyfan hellre äter jag ordentligt och mår bra.
friskprocessen är inte en rak linje. man faller tillbaka, man gör fel, man stöter på hinder. och när det börjar klarna upp återvänder man lite då och då för att se vad det är man lämnat bakom sig. för att se hur otroligt mycket bättre det nya, friska livet är.
har man gjort det klart för sig att ätstörningen inte är ett alternativ och man tänker bli frisk så gör det inget att man ibland gör fel.

KOMMENTARER
Skrivet av: isa

kan inte säga nog många gånger hur bra & klok du är! :) tacktacktack för dom orden, du behövs :D



kram!

2010-08-25 @ 13:49:10
URL: http://isabylund.blogg.se/
Skrivet av: sarapirat

tack för alla peppande ord!! <3 du är sjukt bra, fortsätt så!

2010-08-25 @ 20:51:48
URL: http://sarapirat.blogspot.com/
Skrivet av: Cim

Åh vad bra du skriver jämt! Jag skulle vilja ha en like-knapp haha!



Gött att det blev gott, det är ju den perfekta lunchlådan liksom! Så blev det för mig också häromdan, fast då hade jag igång micro, kokade kaffe, te och värmde mjölk samtidigt. Fick paniiiik när jag trodde att mitt kaffe var förlorat HAHA!

Kramar!

2010-08-25 @ 22:49:01
URL: http://daysofcimo.devote.se
Skrivet av: isa

ÅH, tack darling! jaa, kunde du så kan fan jag med ;) haha! aldrigaldrigaldrig att jag ska tillbaks till övervak,. LPT och psyket. huvva! du är bra som tusan, keep it up. kramar i massor

2010-08-26 @ 12:02:04
URL: http://isabylund.blogg.se/
Skrivet av: elin

förstår inte hur du lyckas få ner dessa tankar på papper! det stärker oerhört att läsa ska du veta:)

2010-08-27 @ 23:05:35
URL: http://simsalabimen.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0