juletid

förra året var det en extrainsatt dietistgrupp den här dagen. inför julen. inför julmaten.
jag gick mest för att jag inte hade något annat för mig. jag var inte så orolig för själva julmaten för min familj äter inte särskilt mycket julmat, mest bara lite finare mat än vanligt. dvs. inget stort julbord. jag var bara orolig över att det skulle bli oregelbundet.
men jag vet att det var flera som hade panik. några som knappt kunde stå emot att svälta sig för att "få äta" på julen. eller några som oroade sig för att ångesten skulle ta över och de skulle behöva göra toalettbesök under dagen.
den här julen vet jag hur jag ska hantera julmaten. i år blir det annorlunda, jag ska resa iväg och kommer fira jul med en annan familj, med andra traditioner och tonvis av mat. men jag är faktiskt inte orolig. jag vet hur mycket mat jag behöver och hur mycket jag kan äta, och då går jag efter det. jag har lärt mig rätt bra. och jag vet att blir det mer än vanligt kommer jag inte gå upp av det.

men julen är också mer än mat. oron över mat. det är socialt. man behöver umgås, kanske med fler än bara den närmaste familjen. och det ÄR ansträngande. det är jobbigt att vara i sociala sammanhang hela dagen och dessutom behöva äta annorlunda, kanske på annorlunda tider och med så otroligt mycket valmöjligheter.

ett tips som min dietist hade förra året:
tänk tre tallrikar. en med kall mat, en med varm mat och en för dessert.
på de två första lägger man en potatis var och sedan lite av varje varm respektive kall grej. som en tallriksmodell, allt ska ha sin plats.
och därefter en dessert på den tredje tallriken. småkakor, knäck, eller vad det nu kan vara.
och allt är verkligen helt okej. det är okej att äta allt, att få smaka av allt, och att få njuta av julen.

KOMMENTARER
Skrivet av: Bullen

Jag har alltid känt panik över julmaten förut, men i år är faktiskt första året som jag inte känner särskilt mycket panik. Det känns tryggt och jag tror inte att de kommer bli några enorma mängder julmat för min del. Jag var på julbord med jobbet för en vecka sedan ungefär och jag fixade det hur bra som helst! Det är verkligen som du säger... Man behöver inte äta mängder med mat bara för att det är jul. Man kan utgå i från sig själv och äta ungefär den mängd man brukar äta, trots att det är jul. Och man får absolut smaka på allt! Inget är förbjudet...



Hoppas att du får en fin jul!

2010-12-22 @ 23:49:57
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Skrivet av: Johanna

Jag har nog aldrig haft några julproblem, antagligen för att jag har varit inne i bra perioder när det har varit jul. Förra året kanske jag var lite orolig att jag skulle gå upp i vikt, för det ville jag verkligen inte, men jag åt liksom bara som vanligt. Typ vanlig frukost, lunch+mellis-mängd på julbordet och lite mindre middag på kvällen, plus en del julgodis. Det hände inget för det, och jag tyckte nog att jag kunde njuta. Denna julen hoppas jag dock att jag kan slappna av ännu mer... Sen vet jag inte om det är bra eller dåligt att jag har godisförbud iår, haha. Det är ju synd att jag inte kan äta av all god knäck och ischoklad, men å andra sidan blir det liksom lättare att slappna av, för jag vet att jag inte behöver göra plats för en massa sånt. Jag tror det kommer bli en bra jul, både för dig och mig och alla andra! Kram!

2010-12-23 @ 09:14:06
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0