svält

enligt wikipedia: är ett tillstånd som är följden av uteblivet intag av energigivande och livsnödvändiga näringsämnen under längre tid. /.../ kolhydratförrådet och glykogenet i lever och muskler räcker bara några få timmar.

enligt NE: otillräckligt eller obefintligt intag av alla eller flertalet näringsämnen.

alltså innebär svält även svält av näringsämnen. att bara äta godis är också svält. att svälta sig behövr inte innebära att man fastar, det är inte nödvändigtvis samma sak. jag slutade alrdig att äta, det har inte funnits en enda dag då jag inte ätit något. men att äta för lite, äta otillräckligt för att täcka sin kropps energibehov, det är svält.
kroppstorlek eller antal kalorier är oviktigt i sammanhanget, svält är individuellt för var och en. det jag äter idag kanske är svält för någon som är van att äta större mängder vanligtvis. det min kompis äter skulle kanske vara svält för min kropp idag.

KOMMENTARER
Skrivet av: GUEVACCI

Shu, anmäl dig till dagens blogg om du vill :P

2010-12-16 @ 14:10:17
URL: http://guevacci.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0