smör

okej.
något alla vet är att bröd är gott.
inte bara jävla kalorifattigaste supertunna knäckebröden, utan bröd.
mjukt bröd.
och det är jättegott med pålägg. ost, avokado, chévre, leverpastej.
och det intressanta är att det är så mycket godare med smör på.
alltså mjukt bröd, smör och pålägg.
en vardagslyx som jag vägrade så länge. och det är ju verkligen så gott.
smöret behövs för att hjärnans torrvikt består av 60% fett och hjärnan behöver fett.
när jag uteslöt fett helt ur min kost kunde jag inte tänka. hade ingen  motorik, kunde inte tänka logiskt, kunde inte planera, kunde inte läsa (inte ens tidningen), inte se på tv, kunde inte koncentrera mig, kunde inte förstå en vanlig konversation och hade inget alls att säga. och så enkelt är det, utan fett fungerar inte hjärnan.

jag hatar tanken på fett. men det är ju livsnödvändigt. och allt blir mycket mycket godare.
jag har inte haft smör på mackan sen jag var 8 år. och jag blir så ledsen när jag tänker på det. 8 år. det är liksom ingenting, man går i tvåan, man leker med kottar och har låtsashästar och gungar.
och då slutade jag bre smör på mackan för jag visste att smör var väldigt mycket fett. och ungefär så mycket visste jag.
nu ska jag återinföra smör i mitt liv. välkommen. goddag. du är skitläskig men jag ska acceptera dig i mitt liv. lite i taget.

KOMMENTARER
Skrivet av: sovereign

Haha nej man tänker inte alltid så bra som ätstörd, fettbrist(?) haha. Jag minns hur jag tänkte att jag skulle gå ner i vikt INNAN mina bröst började växa för att de inte skulle bli jättestora, slappa och fula senare. DÄREMOT tänkte jag inte på att brösten inte växer överhuvudtaget om man går ner i vikt och kroppen går på sparlåga...



Tur att man kan skratta åt sig själv ;D

2010-01-21 @ 14:53:25
URL: http://ssovereign.blogg.se/
Skrivet av: vägen från 37 kg

Läste ditt inlägg den 11/1 där du nämner "njutningsmellanmål"... tar för givet att det är din dietist som föreslagit det? Låter som en jättebra idé! Hur motiverar/beskriver hon det mellanmålet? Vad är tanken med det enligt henne?



Det var nämligen något av de bästa ord som jag har hört!



Äter själv också "njutningsmellanmål" men inte vetat vad jag ska kalla det innan jag läste detta... när man äter för själen (antar att det är själva innebörden?)... nu vet jag bättre däremot, tack!



Kram Anna på

http://vagenfran37kg.wordpress.com/

2010-01-23 @ 19:11:10
URL: http://vagenfran37kg.wordpress.com/
Skrivet av: Vanja

Vad kul att du skrev om det, jag tänkte skriva ett inlägg om de här njutningsmellanmålen faktiskt.

Känns bra när någon läser och reagerar på saker jag skriver.

Tänker på dessa njutningsmellanmålen att det är just för själen, eller psyket, det friska psyket. Och att man trotsar det sjuka psyket - den delen som absolut inte vill tycka att något är gott. Det är lite svårt men det går, övning ger färdighet helt enkelt!

Kram på dig!

2010-01-23 @ 22:13:33
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0