riktig mat

ofta är det så svårt att våga sig på njutningsmellanmålen. äta glass, kaka, chips, godis, choklad.
men jag har kommit över spärren. jag kan äta godis och jag äter ofta glass, utan att ha ångest.
istället är det de vanliga måltiderna som blivit svåra. eller rättare sagt, fortfarande känns svåra.
jag kan utan problem sitta och äta en glass framför en film ensam, men att sitta och äta en komplett måltid ensam vid bordet känns jobbigt. ännu svårare om jag behöver tillaga det själv.
nu är jag själv hemma ett tag. jag behöver planera och handla och laga maten.
och jag har svårast för de där "tråkiga maträtterna" som man äter bara för att man behöver mat. typ köttbullar med potatis. det är gott men inget speciellt och blir extra tråkigt om man sitter själv.
jag måste acceptera fullt ut att varje måltid inte kan vara speciell och god. ibland behöver man äta bara för att få i sig. och ibland kanske det är äckligt eller skittråkigt.
men jag räknade ut någon dag att om jag lever kanske 60 år till (80 år då) kommer jag äta 65700 måltider till, och med mellanmålen inräknat blir det 131400 måltider. alltså hundratrettioentusenfyrahundra måltider till.
så då kanske det inte är en sån hemsk grej att några måltider är äckliga, tråkiga, ensamma.

KOMMENTARER
Skrivet av: Emma

Hej gumman!

du har så rätt och jag håller med di. visst är det trist att bara äta för att äta men så är livet och alla måltider kan inte vara en njutning! då skulle man ju aldrig tycka ngt är speciellt eller att det blir lite extra spännande med en festmåltid om man skulle ha det varjhe dag.

Jag har ju det lättare nu med den vanliga maten men jag kan inte få till att komma över spärren med sötsaker... jag har mycket kvar att jobba på men jag ger inte upp och det vet jag att du inte heller gör..

träning ger färdighet och vi måste tränaträna träna..acceptera detta måste vi occh det kommer bli lättare som sagt!

Kramar till dig vännen

2010-07-14 @ 15:54:27
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Sara

Hej

Att ha svårt att resa bort och hela tiden oroa sig för vad som bjuds när man kommer hem till andra och så känner jag igen mig i. Vill att detta ska bli lättare för mig att klara av. Mitt problem ligger just nu inte i den vanliga maten, äter rätt så okej mat till frukost, lunch och middag (fast det är små portioner). Mitt problem ligger i att jag kan inte äta något onyttigt, vill inte få i mig vitt mjöl eller socker (och sötningsmedel). Ibland tänker jag att det skulle vara gott med en glass i värmen, men jag vet att jag inte skulle kunna "tvinga" mig att äta den. Om jag hade ätit den så hade jag hoppat över nästa måltid och mått riktigt dåligt under resten av dagen med ångest och så... Men jag får göra som dig och kämpa vidare, vi är på väg ur det och måste se framstegen!

Kram

2010-07-20 @ 14:16:27
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.com/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0