inte en lätt plätt

nej det är inte alltid så lätt. ibland känner jag mig också sjukt äcklig och tjock. riktigt uppblåst, likt en ballong. jag har känt mig så i några dagar nu. (särskilt min mage, den gör så ont och är så uppblåst, har påbörjat nån kur som min läkare sa med äckliga guldbruna sandkornsliknande saker som ska reglera tarmen, EJ laxeringsmedel.)
när jag känner mig såhär så tar det över och får mig att vilja stanna inomhus, inte gå till behandlingen, inte träffa vänner, ta på mig stora säckiga kläder som döljer mig, leva på frukt istället. jag vill gömma mig för det känns som att min kropp är överallt och tar för mycket plats.
jag blir helt knäpp i huvudet och gråter stup i kvarten och känner mig verkligen tjock. som att allt bara flyter ihop till en degig massa.
och jag mår också dåligt och jag önskar också att jag kunde vara underviktig (men må bra ändå). annars skulle det ju inte vara den här sjukdomen.
jag börjar inspektera min kropp för att se var fettet sitter. jag börjar inspektera andras kroppar. jag avläser deras kroppar med min laserblick. kollar varje litet ben, varje dallrande, hur det ser ut när de lyfter armen eller sitter på stolen. och jämför mig med det. för att bevisa att jag minsann är tjockare fastän vi äter likadant.
och ja, jag får panik. det är fan inte lätt. klart som fan att man inte bara börjar äta och så hippsomhapps tycker man att man är värsta fett snygg och smal. för det är inte sant att man tycker man är smalare, jag ser väl själv att jag såklart inte blivit smalare än jag var förut.
däremot lägger jag inte lika stor vikt på min kropp. jag bryr mig inte lika mycket om kilona. jag kan koncentrera mig på annat. jag ser mig mer som normal och känner mig inte så tjock lika ofta som förut. eller: jag påverkas inte lika mycket av det som förut. eftersom min kropp inte skriker efter mat stup i kvarten behöver jag inte tänka på den lika mycket. jag kämpar inte för att behålla en undervikt och behöver inte "hålla koll" på vad jag äter och hur mycket jag väger. jag tycker att jag kan vara fin såhär med. min kropp är inte lika central längre. jag trivs oftare med mig själv.
men ja, klart att jag också ibland kan önska att jag fick gå ner i vikt igen. och klart att jag känner mig tjock ibland. så är det och det kommer tillbaka ibland men jag lyckades överleva de här helvetesdagarna och nu sitter jag här och ska fortsätta äta som jag gör och inte fega ur eller backa, aldrig backa.

och liksom. även jag är skiträdd, gråter, får panik, hatar livet, vill dö, har ångestattacker, vill skippa maten, vill springa och träna bort allt, vill skada mig själv, vill gömma mig från världen, vill fuska, vill ge upp.
MEN JAG GÖR DET INTE. för jag ska bli frisk. hej.

KOMMENTARER
Skrivet av: Maria

You go girl! Lat inte "spöket" ta över.

Jag känner och agerar precis som du. Betraktar, speglar, klämmer, grater, jämför, gnisslar tänder, vrider händer, misstror, misströstar och vantrivs.

MEN, aldrig tillbaka. För det var sa helvetes fel.

Ha talamod. Att lära sig leva is no piece of cake!

Kram pa dig!

2010-07-01 @ 09:46:51
URL: http://girlgonelost.wordpress.com
Skrivet av: Sandra

Inolaxol? Det är JÄTTEBRA. Det fungerar för mig i alla fall. Men jag fick ge det ca: 1 månad innan det blev bättre! Så håll ut. Men magen började jobba mer regelbundet och jag har blivit mycket mindre uppblåst och orolig.

2010-07-01 @ 12:01:43
Skrivet av: Vanja

tack för era fina peppande kommentarer!

blir så otroligt glad!

och ja, inolaxol! inte så roliga att svälja,

men nånting händer iaf. tredje dagen idag,

först blev jag förstoppad (ej kul!!) och idag har jag varit på toa flera gånger, haha helt stört. men då kör jag på ett tag till och hoppas på resultat :) vore skönt att få en mer normalt fungerande mage!

2010-07-02 @ 00:23:34
Skrivet av: Nea

Är det receptfritt, inolaxol? Känns som något jag skulle behöva. Fast nu har jag börjat ta lunelax (pulver i vatten). Får se om det hjälper.

2010-07-02 @ 15:20:40
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Skrivet av: Vanja

Ja det är receptfritt och ska vara bra både för förstoppning och diarré och tydligen om man är gasig också. Jag kan ju säga att min mage kommit igång ganska rejält, men tyvärr lika gasig som vanligt. Det är iaf tarmreglerande. Men ska fortsätta ett tag och se hur det blir!

2010-07-03 @ 11:35:26
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Vanja

Ja det är receptfritt och ska vara bra både för förstoppning och diarré och tydligen om man är gasig också. Jag kan ju säga att min mage kommit igång ganska rejält, men tyvärr lika gasig som vanligt. Det är iaf tarmreglerande. Men ska fortsätta ett tag och se hur det blir!

2010-07-03 @ 11:35:28
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Maria

På tal om gasig mage.

Nu bor jag inte i Sverige men här (Tyskland) finns det tugg tabletter som heter Lefax. Massa örter och grejs i dom (smakar gammal lakrits). Dom är jätte bra mot bullrig, fisig och uppsvälld mage. Kanske finns det något liknande där hemma?

Kramar

2010-07-04 @ 10:13:13
URL: http://girlgonelost.wordpress.com
Skrivet av: Vanja

Ska verkligen kolla upp det! Kan man hitta dem på apotek i såna fall eller snarare på såna hälsokostbutiker?

2010-07-04 @ 11:52:53
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Maria

Här finns det på apoteket. Receptfritt.

Lycka till.

2010-07-04 @ 19:47:27
URL: http://girlgonelost.wordpress.com
Skrivet av: Martina

Du är så jävla duktig på att får ner alla tankar och känslor i ord. Jag känner igen mig så läskigt mycket.

2011-02-10 @ 16:24:25
URL: http://mistermartina.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0