choklad

idag smakade jag marabous sensation - caramelized almonds / sea salt.
sjukt gott.
ändå känns det inte helt bra.
fastän jag skulle äta lika mycket kalorier om jag åt t.ex. yoghurt med müsli så känns det inte likadant.
varför? varför spelar det så stor roll varifrån jag får mina kalorier?
det känns mer onödigt med chokladen. dumt. fel.
för att jag inte ska få njuta? för att choklad är något förbjudet?
men varför?

förut trodde jag att av allt som är sött eller har nuddat olja går man upp i vikt.
men äter jag 300 kcal choklad eller 300 kcal frukt spelar det ju ingen jävla roll.
jag kommer gå exakt lika mycket upp/ner/stå still i vikt, vare sig kalorierna kommer från en bakelse, frukt, potatis, glass, sallad.
det kanske skiljer sig lite näringsmässigt, men i stort sett är det exakt samma sak att äta 50 gr marabouchoklad som en macka med smör och pålägg + ett glas mjölk.

så varför tar det emot så mycket att äta njutningsmellanmål?


KOMMENTARER
Skrivet av: Jennie

Åh den är fatastikskt god. Jag fick prova den innan den kom ut och såå har jag bara längtat i 2 månader nu efter att den ska komma ut i butik =)!



Jag förstår din oro över chokladen, men du har ju så rätt i det du skriver att dte spelar ingen roll.



Det enda jag brukar känna är att jag blir mer mätt av 100 kcal tex gröt än av 100 kcal choklad. Förstår du hur jag tänker. Då blir jag rädd att äta för mycket och sen så är jag sockerist och har jag väl fått smak enn dag så har jag så svårt att sluta.



Kram

2010-03-10 @ 06:54:08
URL: http://jennienennie.blogg.se/
Skrivet av: Sonja

För mig handlar det om att äta så att alla sinnen blir nöjda, inte bara magen och kroppen. Kroppen struntar, som du även säger, ifall energin kommer från choklad eller smörgåsar, bullar, kex, fisk eller vitkål. Bara näringsinnehållet och sammansättningen stämmer överens med kroppens behov, tycker den att det är sak samma varifrån byggstenarna kommer. Vi är däremot människor, en betydligt mer komplex och avancerad uppfinning. Vi har en hel massa olika sinnen, som de flesta i olika grad är med om att ta emot signaler och stimuli för att sedan skicka informationen vidare till vår eminenta hjärna för tolkning. Synsinnet vill ha sitt, luktsinnet och känselsinnet sitt och smaksinnet sitt. Det gäller att tillfredställa dem alla, kanske inte alltid nödvändigtvis samtidigt, men ändå tänka på att de finns där. Variation är nyckelordet.

Visst går det kanske längre tid att leva enbart så smörgås med pålägg och mjölk, än det gör på enbart choklad.. men, ibland är det just choklad vi vill ha. Njutningsdelen har inte fått sitt på länge och vill också bli ihågkommen. (:



Ha en riktigt fin dag och ta hand om dig!

kram

2010-03-10 @ 13:34:12
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0