glassochpizza

så jag köpte en ben&jerrys och åt pizza idag.
det var extrapris på ben&jerrys och jag har aldrig smakat så jag åkte dit och valde ut en. när jag betalat och gick ut ur affären sköljde ångesten över mig. att jag har lagt pengar på en ben&jerry när jag redan har ont om pengar och så köper jag dyr glass? men istället för att låta paniken greppa tag i mig valde jag att föra en debatt i huvudet. sakligt och lugn. resonera med tankarna.
jag har köpt glass förut, så varför är det så himla hemskt att köpa just en ben&jerrys? för att det är "speciell" glass? eller för att det sägs vara den godaste glassen, och jag "förtjänar inte" goda saker? för att den kanske är äcklig och jag har slängt ut pengar på något ångestfyllt i onödan?
rent energimässigt är det ju faktiskt inte större skillnad från andra glassar och varför skulle jag inte förtjäna att få smaka? och om det är äckligt - då vet jag. då kan jag konstatera det och slippa känna att jag förbjudit mig själv att köpa glass, istället vet jag att jag klarat av att smaka och inte tyckt om det.
men jag tror den är asgod.

och pizzan. en hel. en stor hel. och jag sa till min kompis att det går ju helt okej att äta men det som är jobbigt är att jag sen måste hem och äta ett kvällsmål och det skulle ingen annan göra efter en sån enorm pizza.
och då svarade han "ja, fast ingen annan har svultit sig själv som du, så du har faktiskt mycket att ta igen och ska äta mer".
och det är ju sant. min mage gör jävligt ont nu när jag proppat i mig ett kvällsmål också, men jag måste. för även om jag tänker att en frisk person verkligen inte skulle äta något kvällsmål efter en sån pizza så behöver faktiskt jag göra det, för jag måste ha i mig alla mål oavsett vad jag ätit innan eller kommer äta efter. oavsett om det var mer fett i pizzan eller dubbelt så mycket kalorier som det "borde" vara till middag eller om jag ätit två pizzor. det ska inte spela någon roll. jag behöver alla måltider annars hamnar jag tillbaka i kompensations-beteendet. så nu får min mage stå ut. och jag fightas med mina hjärnspöken men de kommer aldrig mer vinna.
påväg hem log jag på bussen. för jag har varit så jävla bra idag.


KOMMENTARER
Skrivet av: Madde

Åh vad inspirerande du är! Du är sååå stark och modig! Allt du skriver är så sant så sant! Hehe, nu blev jag sugen på pizza, kanske blir det ikväll? Har inte ätit pizza på jag vet inte hur läänge! Det gäller att utmana sig, inte backa för hjärnspökena!



Tack!



Kram

2010-05-21 @ 08:34:23
URL: http://www.lattsvart.blogspot.com
Skrivet av: Anna

Det känns as bra att läsa din blogg, man blir jätte inspererad och glad! super bra :) du är stark!

2010-05-21 @ 10:27:00
URL: http://annaskabinett.blogg.se/
Skrivet av: Elena

Shit så grym du är!!! Riktigt starkt gjort, bra jobbat alltså! :) Vilken smak tog du på Ben & Jerry's? Har bara smakat Chocolate Fudge Brownie och den var aaaaasgod :) Hihi.

2010-05-21 @ 10:28:52
Skrivet av: missh (jennie)

Nu skrievr du sådär BRA o klokt o klockrent igen!

Blir så imponerad! Jag tänker exakt sådär som du beskriver, men jag har så svårt att få ner allt på papper ibland, men exakt sådär tänker jag också!



Har inte heller smakat Ben & Jerry glass!

Vi kanske får ta vår fika snart o det finns ju en Ben & jerry galssbar i gamla stan ;)



Kramis!

2010-05-21 @ 12:33:22
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Skrivet av: Cim

Herregud människa du är ju helt fantastisk! Du är så himla klok och insiktfull och jagvetintevad. Blir så himla inspirerad av hur du vågar utmana dig själv!



Vilken B&J-smak blev det? Jag älskar B&J men ibland kan jag tycka att de är lite överskattade, men det är bara när jag inte ätit det på ett tag och plånboken är tom haha!



Ha ne fin fredag!

Kramar

2010-05-21 @ 13:32:08
URL: http://daysofcimo.devote.se
Skrivet av: Emma

Du är min största insperationskälla gumman! jag finner inte ord i hur peppad jag blir av dig och allt du klarar! du är verkligen grym och SJUKT STARK!

gumman du fixar allt, livet är allt närmare nu!

Puss och kram

2010-05-21 @ 14:30:54
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Madde

JAG ÅT PIZZA IDAG :D

2010-05-21 @ 19:01:25
URL: http://www.lattsvart.blogspot.com
Skrivet av: Sonja

Så SJUKT bra jobbat Vanja! (:

You go girl!



Ha en toppenhelg och fortsätt på i samma takt!

Massa kramar

2010-05-21 @ 19:11:45
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Skrivet av: M

Du är så jävla bra!

2010-05-22 @ 11:44:17
Skrivet av: Vanja

herregud människor, ni fattar inte hur otroligt glad jag blir av alla kommentarer, sitter och ler stort och sjunger med i en låt för jag blev så jävla glad!!!

madde - FYFAN VAD BRA GJORT!!!! blir jätteimponerad! hoppas du kunde tycka att det var riktigt gott. jag är så nöjd över att ha ätit pizza, är helt lyrisk :)



ben&jerrys glassen blev half baked, alla försökte få mig att köpa cookie dough men jag tycker det är lite tråkigt med vaniljglass så jag tänkte att varför inte ha både det OCH med chokladglass och browniebitar i. har inte varit hemma så jag har inte smakat den än, men känns bra att den ligger där och väntar på mig. nästa gång vill jag smaka nån med nötter i, älskar nötter!



jennie - jag tycker vi tar å äter ben&jerrys, kulglass så kan man smaka flera! kanske i veckan?

2010-05-22 @ 16:26:34
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0