nötbröd

jag har gjort matporr. jag tycker egentligen inte om såna här muppbilder på mat och grejer man gjort, jag tycker det oftast är väldigt ointressant. och det jag äter har ju ingen annan att göra med och ska inte heller spela någon roll, för jag äter för min egen skull och inte någon annans. men det här brödet är verkligen så gott och jag tycker det ser så bra ut och så ville jag visa att jag minsann har en massa valnötter och mandlar i mitt goda bröd! förut har jag inte ens vågat tänka klart tanken att baka eget bröd och "inte veta" hur många kalorier en skiva blir och att alla skivor blir olika stora och herregud yadayada. men nu bara sket jag i det och bakade brödet och hade i det jag faktiskt tycker om. jag älskar nötter. JAG gör det. sen har alla nötter och frön och konstiga småsaker som är små och misstänksamma varit väldigt förbjudet. små runda saker. förutom blåbär. och inte tala om bröd, när jag började äta bröd igen var det som en aha-upplevelse. jag älskar ju bröd! det är så gott och praktiskt och smart!
så har man ett bra brödrecept och en bra kamera kan det bli en sånhär bild.

bröd med linfrön, nötter, äppelbitar, honung och lingonsylt

 


KOMMENTARER
Skrivet av: Emma

Gud så gott det ser ut gumman! liknar det brödet jag med brukar göra och det smakar underbart!

NÖTTER är sjukt gott och varför ska vi avstå denna ljuvliga skapelse;) nej nej hejdå ÄS! du är grym som går emot gumman vinner mer och mer för varje gång! DU ÄR SÅ STARK!

2010-05-04 @ 07:15:18
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: Vanja

idag var det ännu godare. hade i extra mycket nötter och äppelbitar, och det är så gott att doppa i kaffet!

2010-05-04 @ 09:10:15
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Sonja

You go girl!

Brödet ser alldeles fantastiskt gott ut, älskar nötter jag med! (: Och du gör HELT rätt i att gå efter vad Vanja tycker om och gillar, det är ju ändå Ditt liv det handlar om, Vanjas liv. Inte ÄS!



Ha en alldeles fantastiskt fin vecka och ta hand om dig!

kram

2010-05-04 @ 09:12:08
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Skrivet av: Elena

Ååååååh så gott det ser ut att vara!!! :O Grym du är! :)

2010-05-04 @ 11:48:45
Skrivet av: Don't mind me

Nötter i bröd brukar vara jättegott! Eller ja, bröd över huvud taget är jättegott. Jag är en bröd-junkie, skulle aldrig kunna leva utan kolhydrater. Måste dock erkänna att jag också tycker att det är jobbigt att skivorna blir olika stora när man gör eget bröd, men vafan, det jämnar ju ut sig i längden.



Får jag fråga, är du nöjd med din behandling? Ska nämligen få en remiss till samma ställe, men jag är lite osäker på om det är verkligen är rätt för mig. Har lite svårt för människor som utgår från att alla är likadana till exempel. Hur är personalen, hur är gruppen?

2010-05-04 @ 16:10:48
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Skrivet av: martina

hej det där brödet ser otroligt gott ut skulle man kunna få receptet :) du är en grymt stark tjej! kämpa på är själv fullt uppi min kamp emot min ätstörning så ja vet hur mkt jobb det ligger bakom allt! kramar på dig

2010-05-04 @ 16:35:05
Skrivet av: hanna

Fastänt min ätstörning är lite upp och ner (kanske inte ens klassas som ätstörning av vissa..) så får du mig att vilja strunta i mitt komplicerade förhållande till mat. Även om det inte är så lätt, vilket du med all säkerhet vet, så ger det en liten pepp. Tack för det! Och jag skulle också gärna ha receptet på det där brödet!

2010-05-04 @ 19:02:07
Skrivet av: Cim

Jisses vad gott det ser ut! Hembakt bröd är det bästa som finns :) När man väl fått smak på det så kan man knappt äta fabrikstillverkat längre! Här får vi nästan alltid hembakt och jag har planerat att fortsätta med det när jag kommer hem, så jag är på jakt efter goda sorter!



Du har inte lust att slänga ut receptet?

Eller maila :)

Kramar!

2010-05-04 @ 19:11:00
URL: http://daysofcimo.devote.se
Skrivet av: johanna

ler ser att det är fler än jag som sitter med snålvattnet rinnandes och läser ditt inlägg :) det ser gudomligt gott ut! jag önskar så att jag hade en ugn i min lgh så att jag också kunde baka bröd. det är något jag alltid tyckt om att göra, även innan äs. både billigare och tusenfalt godare än köpebröd! önskar jag inte vore så förbannat snål (eller sparsam...) så att jag ibland kunde unna mig att köpa ett nybakat bröd från bageriet i närheten. det är en lyx jag inte riktigt känner mig värd ännu.

kan instämma med att nötter även har blivit en aha-upplevelse för min del. tidigare har jag inte ens sneglat åt den livsmedelsgruppen, herregud, det som innehåller så mkt fett var ju uteslutet :S men nu mumsar jag mandlar, solrosfrön och allehanda nötter med njutning. älskar det :)

kram

2010-05-04 @ 20:29:18
URL: http://annanjohanna.blogspot.com
Skrivet av: Vanja

åh vad ni alla får mig att le! haha om nån skulle se mig nu med ett fånleende framför datorn.

langar upp receptet här, orkar inte göra ett helt inlägg om det för det här är ingen recept eller såhärskaduätarätt-blogg.

men brödet är helt SJUKT GOTT! se bara till att ni faktiskt följer receptet - ta INTE bort något, för det är inte NI som vill det utan korkade sjuka tankar som ni inte får lyssna på.



HURTBULLE (den heter så på riktigt, hah)

2 dl fiberberikade havregryn

5 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl nötter (jag har haft valnötter och mandlar)

1 grovhackat äpple (eller ta ½ dl russin/aprikoser)

2 tsk bikarbonat eller ½ jäst

1 tsk salt

4 dl mild yoghurt

½ dl flytande honung

½ dl lingonsylt



Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Häll smeten i en smord avlång bakform (rymmer ca 1½ liter). Grödda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Lägg över aluminumfolie efter 30 min så brödets överdel inte bränns. Stjälp upp limpan och låt svalna.



Nötterna kan man byta ut till vilka nötter som helst, jag ville ha hasselnötter i också men det hade vi inte hemma. Istället för äpple eller russin kan man ta vilka torkade frukter som helst.

Är med SMÖR och pålägg, sjukt gott med ost eller getost, och även med avokado på, de tre alternativen brukar jag ha. Och lyxa till det med en god latte så har ni ett perfekt, lyxigt mellanmål.

2010-05-04 @ 23:06:44
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Emma

Hej vännen! ja visst är det sjukt dessa jävla sidor...dem dissar vi som sagt! friskhet är det enda som jag läser och de andra klickas bort såfort jag kommer i kontakt med dem. Jag ska snart svara på ditt mail gumman förlåt att det har dröjt:( blev en pissig dag igår och orkade inte sitta vid datorn alls. men jag ska skicka under förmiddagen:) ta hand om dig fina vän.

Kramar i massor

2010-05-05 @ 08:47:38
URL: http://ammina.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0