tankar

igår när tankarna började komma igen satte jag på bra musik väldigt högt i min ipod och fokuserade på texten. så jag inte kunde tänka på något annat. jag vägrade lyssna. för tankarna kommer och de finns där ibland, men det viktiga är att känna igen dem. veta att det är de sjuka tankarna. allt som har med att jag ätit för mycket, jag ser ful ut, mina kinder står ut, jag är stor, jag kommer bli överviktig, jag borde inte ha fyllekäkat, jag har tappat kontrollen, jag är ett matvrak - alla de är sjuka tankar. och det är jävligt svårt att skilja de sjuka tankarna från de normala tankarna ibland, men ju mer man vågar och ju bättre man lär känna sina tankar desto lättare blir det att urskilja dem, och stänga av de sjuka tankarna.
om jag bara vågar lita på att min övertygelse att "jag är ful" är en sjuk tanke kan jag våga stänga av den tanken. oftast får jag panik för att det känns som att jag försöker lura mig själv eller tysta ner en sanning. men det är ju inte sanningen! jag måste våga tro på att mina tankar, mina grundtankar som jag haft i flera år, är sjuka. de stämmer inte. det är svårt för de tankarna hör inte bara till ätstörningen, de har funnits så otroligt länge, det naturliga är för mig att tänka att jag är ful, gör fel, beter mig konstigt. men det är sjuka tankar.
och varje gång jag börjar tänka de här destruktiva tankarna ska jag tvinga bort dem. tysta ner dem. mycket bättre positiva tankar ska få ta plats. och ibland får jag fösa bort de med hjälp av hög musik, ibland får jag gråta ut dem. men de ska inte få förpesta mitt liv.

och det är inget man måste utan något jag vill. man måste inte tänka positivt. jag vill tänka positivt. man måste inte bli frisk. jag vill bli frisk. för hur man säger saker spelar också stor roll.


KOMMENTARER
Skrivet av: missh (jennie)

GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN, VANJA! =)



Ha en bra dag!

KRAMAR

2010-05-24 @ 07:53:51
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Skrivet av: Emma

Visst är han min älskade bror.

och du du är med fin vännenmin:)

stressa inte med mailet, ta det i din tackt, jag sprin ger inte iväg;)

KRAMAR

2010-05-24 @ 18:26:32
URL: http://ammina.blogg.se/
Skrivet av: sara

Hej! Vill bara säga att din blogg och det du skriver inspirerar mig mycket! Är själv på behandlingshem för tillfället och går igenom det själv. Det är så skönt att läsa om någon med positiva och bra tankar kring mat! Du kämpar på bra! Det gör jag med! Kram

2010-05-24 @ 21:25:13
URL: http://www.sarapirat.blogspot.com/
Skrivet av: Sonja

.. faktum är att man inte måste någonting annat än att dö, någon gång. Det är i princip det enda man inte har någonting alls att säga till om. Resten kan man påverka, och det i stor grad.

Härligt tankesätt Vanja och så härligt att märka de enorma elefantkliv du tagit framåt de senaste månaderna.

You go girl! fantastiskt! (:



Ha en riktigt fin dag och ta hand om dig!

kram

2010-05-27 @ 08:20:09
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0