samma sak på olika sätt

jag skriver utifrån mig själv. ingen annan.
hur andras ätstörningar ser ut kan inte jag veta.
eller hur snabbt andra blivit friska eller hur pass friska de blivit.
eller hur sjuka andra är.
ätstörningar kan man varken räkna i kg eller bmi.
det finns liksom inte mått för en ätstörning, det sitter i huvudet.

jag vet de som gått upp i vikt och inte haft problem med sin kropp.
jag vet de som gått upp och sedan gått ner.
jag vet de som bara kan äta godis men inte riktig mat.
och tvärtom.
de som tränar utan problem.
de som inte kan ta en promenad utan att anorexin tar över.
de som samtidigt är deprimerade och de som inte har andra symtom utvöver ätstörningen.

ätstörningar har några saker gemensamt - det handlar om något annat än mat egentligen men hanteras genom mat på något sätt, att man inte lyssnar till kroppens behov, och att det är en ångest- och depressionssjukdom.

resten kan vara helt olika, därför kan jag bara tala utifrån mig själv men känna igen mig i andra.

KOMMENTARER
Skrivet av: Johanna

Jag glömmer ofta bort det där, jag tänker att jag inte är sjuk på riktigt, för jag kan äta nötter och smör och grädde och jag har aldrig fått någon hjälp. Men sedan ibland, så slår det mig, att jag verkligen inte är okej. Om jag missar en frukost en dag - då sätter dumma tankar fart direkt, och så kan jag gå och äta ytterst lite i flera veckor innan jag inser var jag är på väg. Igen.

2010-11-17 @ 13:23:00
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Skrivet av: elin

känner helt igen det där. det kan skilja sig från dag till dag också. ibland går det att träna och äta bra, men sedan kommer de där stunderna när huvudet börjar snöa in sig på samma bana som tidigare.

2010-11-18 @ 14:23:22
URL: http://simsalabimen.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0