tabletter

piller.
det är inte så att jag är en förespråkare av tabletter, men inte heller en kritiker.
innan jag lät mig övertalas av min läkare att ta antidepressiva var jag helt emot sådant. visst, jag kunde ta värktabletter eller sådant, och när jag började gå ner mig i depressionen och sjukdomen tog jag även andra skadliga piller.
men antidepressiva har jag alltid varit emot. jag tänkte: det är inte normalt att på medicinsk väg bli glad. jag tänkte mig väl att man skulle bli helt beroende och sedan inte kunna bli glad på riktigt utan bara med hjälp av tabletter.
jag såg det som en enkel genväg, en falsk väg, en svag väg.
men jag övertalades till slut, och det räddade faktiskt mitt liv. utan antidepressiva är jag säker på att jag inte hade klarat av att göra en förändring för att kunna ta mig ur anorexin och depressionen.
antidepressiva var inte anledningen till att jag tog mig ur, utan ett stöd. en push framåt så jag klarade av att göra de förändringar som krävs för att kunna ta sig ur.
när jag började ta dem visade det sig att flera i min närhet tar dem vilket jag inte hade någon aning om. och på avdelningen var det en naturlig rutin varje morgon och sjuksystrarna delade ut medicin till alla, ingen som ifrågasatte.
det ska ifrågasättas, men det måste också medges att ibland är det livsviktigt att medicinera. med medicinering ska alltid kompletteras med någon sorts terapi, det går inte att bli frisk av piller.

anledningen till att jag kom att tänka på piller var att jag tänkte tipsa om något som jag nu testat sedan midsommar. jag har varit laktosintolerant flera år, och under anorexin gav det otroliga problem med magen, sen har det försvårat tillfriskningen för mig för jag känner mig hindrad.
men jag började ta prolaktas som är receptfritt på apoteket (står oftast inte i hyllorna så man får fråga personalen), gröna kapslar som man tar i förebyggande syfte varje dag, och jag har seriöst haft minimala magproblem sen dess. det jag har är nog bara såna vanliga saker som alla (och kanske främst ätstörda) har. men alla gaser, all smärta, allt magknip är borta!
kanske fungerar det inte för alla, men nu har jag tagit dem några månader och ätit laktos i mindre mängder. idag köpte jag en vanlig fil och åt till kvällsmål och känner inte av något än. så jag tror verkligen det fungerar.
(bara som ett tips, hoppas ingen tar illa upp, för i alla fall för mig har min laktosintolerans varit ett enormt hinder och jag känner mig väldigt lättad över laktostabletter som faktiskt fungerar för mig).

KOMMENTARER
Skrivet av: rebecca

oj, första delen av det här inlägget skulle definitivt ha kunnat skrivits av mig. nästan till punkt och pricka faktiskt, jag känner igen lite av mitt eget ordbruk i hur du skriver ibland ^^



och jag måste nästan kila iväg och köpa prolaktas redan imorgon. these gases are killing meeeee osv. tack tack tack för tipset!



sv: ugh, ja. och det är himla svårt att ens känna sig motiverad till att släpa sig upp ur sängen såna dagar, man känner liksom på sig hur det kommer bli redan när man slår upp ögonen.



det låter som ett beundransvärt och svårt, men alldeles säkert genomförbart, projekt. hur går det med omvändningarna hittills?

2010-11-08 @ 23:57:32
URL: http://carnivalkids.blogg.se/
Skrivet av: jennie

För mej är det samma sak!

visste dock inte att det fanns recpeptfritt på apoteket?!! Hur många kapslar är det och vad kostar det?

Har bara beställt från internet. De heter Laktas och kostar hmm... tror det va 59 eller 69:-/burk och va nog 60 tabletter i en burk tror jag..

2010-11-15 @ 08:26:10
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0