det här med återfall

jag har haft enorm otur på sista tiden. sån otur att de runtomkring mig uppmärksammat det och blivit chockade över hur det inte vill ge med sig.
det är sådana saker som för ett år sedan hade fått mig att totalt bryta ihop. jag hade varken haft energi eller ork att lösa något, eller i dessa fall bara acceptera att det är som det är. att livet är ironiskt och ofta spelar en ett spratt.
men jag klarar av att hantera sådant idag. jag klarar av att fortsätta. jag har inte tappat vikt under den senaste månaden utan fortsatt utmana mig och faktiskt gett mig själv godsaker för att jag står ut med livets svårigheter. istället för att kapa av har jag lagt till, jag tar hand lite mer om mig själv genom att gå in och köpa det jag är sugen på.
ett återfall är inte ett återfall om man tar sig tillbaka. att det någon dag gått lite sämre under den här perioden är inget konstigt. det är fullständigt normalt. dåliga dagar hör livet till och friska människor har också dåliga dagar. gränsen går där man låter det fortsätta och börja dra ner en igen. att hoppa över en måltid eller fuska en dag är en sak, men att fortsätta med det beteendet eller förvärra det - då kan man prata om återfall.
jag har kommit så långt. jag har insett hur livet kan vara, hur fint det kan vara. därför kommer jag aldrig bli anorektisk igen. jag har fått en sådan insikt. men det betyder inte att jag inte har dåliga dagar. det händer att det funkar dåligt 2-3 dagar för att jag mår skit. det händer att jag fifflar eller tänker i kompensationstänk. men jag kommer aldrig få ett återfall. har det gått dåligt nån dag ruskar jag om mig själv och fortsätter som jag ska.
ibland behöver man miniåterfall för att inse vad det är man lämnar bakom sig. men man måste skilja mellan dessa och det destruktiva återfallet när man faktiskt ger upp.
återfall går alltid att vända. och det är aldrig försent. hur många gånger man än försökt, hur många gånger man än blivit friskförklarad och sen blivit sjuk igen - det är aldrig försent. man kan försöka igen. man kan göra 100 procent. man kan alltid förändra, man kan börja vilken dag som helst. det är aldrig försent.

KOMMENTARER
Skrivet av: Johanna

Det låter bra. Du verkar bra och stark och jag är säker på att du kommer klara det här! Hoppas du får en fin fredagkväll!

2010-10-08 @ 21:44:48
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Skrivet av: mb

vet du vem girlgonelost är? hon brukar säga "man får misslyckas, men man får inte ge upp". det är precis som du säger och det är så himla bra att du har den insikten, att du inte ger upp men ändå låter dig ha dåliga dagar. jag önskar dig all lycka och hälsa i världen :)

2010-10-09 @ 11:12:52
Skrivet av: saga

du verkar vara så ofantligt stark och det är härligt att läsa. Man märker att det verkligen ligger så otroligt mycket vilja bakom om jag tror det många gånger är mitt problem. Att jag inte VILL tillräkligt mycket, hur gjorde du för att hitta den?? kram

2010-10-12 @ 22:43:29
URL: http://lillaliv.blogaholic.se
Skrivet av: Caroline

Du är fantastiskt stark!

Inspiration :)

2010-11-01 @ 19:41:24
URL: http://carolineelizabeth.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0