mellis

mellanmål, mellis, fika, njutningsmellanmål. vad det än kallas och när man än äter dem så kan det faktiskt vara svårt att komma på vad fan man ska ta. antingen finns det för mycket eller för lite att välja på. vissa perioder är mellanmålen svårast, vissa perioder är de helt klart lättast.
jag tänkte skriva ner några exempel på bra mellanmål, men jag kommer inte skriva specifika mängder mer än ett bröd, en frukt etc, ni vet varför. ibland tar jag två mjuka bröd, ibland ett, det är upp till var och en, och jag vill att ni ser det här som EXEMPEL, inte exakt vad man måste ha.

- bröd med smör och pålägg + en frukt/juice/mjölk
- två knäckebröd med smör och pålägg + en frukt/juice/mjölk
- en skål med fil/yoghurt + flingor/müsli med bär eller en frukt
- ett knäckebröd med smör och pålägg, ett glas oboy och en frukt
- en skål vaniljyoghurt med bär/frukt, ett knäckebröd med smör och pålägg
- en risifrutti/mannafrutti och en frukt
- en nötbar och juice/frukt
- en näve nötter/russin
- blåbärspaj med vaniljsås
- en magnumglass
- ett halvt paket gräddglass med bär/chokladsås
- en smoothie på yoghurt, banan och bär och ett knäckebröd med smör och pålägg
- en näve naturgodis eller två nävar lösgodis (alltså okej, jag ska inte skriva mängd men näve är väl ett bra mått?)
- kanelbulle med ett glas mjölk
- hallonkräm med mjölk
- mannagrynsgröt med äppelmos och mjölk
- marabouchoklad eller en kexchoklad
- morotskaka med glasyr

kommer inte på fler just nu. men det viktiga är att variera. att tillåta sig både av njutningsmellanmålen och av de vanliga. att inte känna stress utan veta att man får testa alla. att veta att det kommer en till dag imorgon då man kan testa det man inte tog idag.

KOMMENTARER
Skrivet av: Maria

Tack för dina fina kommentarer. Känns tryggt att höra att jag inte är ensam om att känna mig provocerad av den typen av bloggar.

Gött är ju dock att man har friheten att själv välja vad man vill läsa. Och jag tror personligen att bara insikten av att dessa typer av bloggar triggar äs, är ett bevis på att man har tagit ett stort kliv framåt.

Bor i Tyskland men ta gärna reda på vad den där franska ostaffären heter. Kan ju vara någon form av kedja. Hoppas hoppas!

Finns alldeles för få märken här som säljer riktigt saltat smör. Tyskarna har tyvärr dille på nåt osaltat klibb som smakar fabrik. Urk.

Tack för mellistipsen förresten. Hör ocksa till den typen som gärna fastnar i vinkelvolten. Kör samma mellis dag in och dag ut ända tills det står mig upp till halsen. Variation är ordet. Ska ta till mig det.

Kram på dig!

2010-09-26 @ 19:36:28
URL: http://girlgonelost.wordpress.com
Skrivet av: Lovisa

Variera är ett bra ord! Tack för tipsen, marabouchoklad ska jag ta fasta på och käka ikväll ;)

2010-09-26 @ 20:20:22
URL: http://isundin.wordpress.com/
Skrivet av: Elena

du är GRYM! tack!!!

2010-09-26 @ 21:10:57
Skrivet av: Tove

JÄTTEBRA, speciellt att man kan testa det som man inte hann med idag, i morgon. Det är värt att komma ihåg!



kram!

2010-09-27 @ 21:26:07
URL: http://flavigry.blogg.se/
Skrivet av: rebecca

åh, fint med variationstips. påminner mig om att inte fastna i vaneträsket och hur otroligt länge sedan det var jag åt en mannafrutti. de är ju jättegoda!



din blogg är väldigt fin i allmänhet. du skriver på ett sätt som liksom känns som att bli kittlad i nacken. (och det är en bra grej, så klart)

2010-09-30 @ 22:41:52
URL: http://carnivalkids.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0