svar

det är en trygghet att få vara anonym och kunna skriva det jag verkligen vill här. och jag kommer fortsätta att vara rätt anonym, men jag besvarar självklart alla frågor så gott jag kan. (obs har skrivit om frågorna lite, är så sparsam och enkel av mig)

1. hur tacklar du andras tyck och tänkande kring mat?
det är ju det jag inte riktigt kan tackla. det är väl mer att jag skyddar mig antingen genom att säga vad jag själv tycker och vet (eftersom jag faktiskt vet mycket bättre än "normala" människor om mat och vikt) eller om jag mår dåligt av det går jag därifrån. ingen tvingar mig att lyssna och jag undviker gärna. ingen är av stål och särskilt inte de som har en ätstörning redan.

och observera: den som säger att man ska äta sig mätt på grönsaker och frukt är ju helt klart dum i huvudet. hoppas det inte var en dietist?! självklart blir man inte mätt på frukt utan bara full i magen, det fyller ut. det ger ingen energi - så vad ska kroppen leva på? vad ska organen leva på? vad ska hjärnan leva på? hjärtat? humöret? cellerna?

2. hur mycket och när borde man träna?
man brukar rekommendera att inte träna innan man uppnått ett stabilare bmi. man kan ta kortare promenader innan, men det är oftast bara att man håller kvar sjukdomen (som för mig).
mina dietister har sagt att äter man enligt mitt schema, 6 gånger per dag, kan man träna 3 timmar i veckan utan att man behöver lägga till något extra. det gäller när man har en stabil vikt och alltså har "råd" att förlora energi - kroppen sköter det automatiskt och balanserar ut det. detsamma gäller om man äter utöver 3 gånger i veckan - kroppen kan hantera det och anpassar sitt energiupptag utefter vad den får.
har man en ätstörning rekommenderar jag starkt att inte träna överhuvudtaget. det leder inte till något gott. träna kan man göra när man har en frisk kropp och gör det för att man mår bra av det, för att man kan njuta av det eller vill bygga muskler eller dylikt. träna ska man inte göra om man har en ätstörning, i synnerlighet inte om man är mycket underviktig.
och jag är väldigt försiktig. det räcker att jag tar en snabb promenad och jag hamnar i samma känslor och tankar som förut. inte på samma sätt och inte lika starkt, men jag kan känna det. jag har börjat på afrikansk dans men bara lyckats komma iväg en gång för jag har varit så sjuk. och när jag var där gick jag innan lektionen var slut för jag kände att där gick min gräns, och fortsätter jag blir det bara destruktivt. det var oerhört skönt! (köpte naturgodis efter)

3. har du fått en stabil vikt på det du äter och följer du/kommer du följa ditt matschema länge?
man brukar säga att man ska vänta ett år efter att man nått en sund vikt för att veta exakt hur vikten ser ut, och eftersom man pendlar speciellt som tjej så finns det inte EN siffra. jag har sedan tidigt i somras varit över ett normalt bmi och har inte märkt någon skillnad - alltså jag fortsätter inte upp i vikt. och man måste verkligen vänta för det känns obekvämt, det gör det. det är ovant helt enkelt, från att ha gått runt underviktig till att vara normalviktig. jag har inte varit det så länge och har inte vant mig riktigt än - om ett år är det min naturliga utgångspunkt och jag kommer antagligen ha en annan inställning. (dock tycker jag mycket om att jag ser ut som en kvinna ska se ut nu).
jag äter efter schemat på ett ungefär, har det i bakhuvudet hela tiden. ibland kollar jag upp så jag vet vad jag behöver. och jag kommer följa det ett bra tag för att ha kvar regelbundenheten och inte råka falla tillbaka.
(men mitt mål är att bara kunna lyssna på min kropp, kunna äta chips en hel dag om jag nu vill det eller äta lasagne till frukost liksom. göra det min kropp vill. men det får ta sin tid)

4. vad pluggar du och hur ser dina framtidsdrömmar ut?
jag pluggar skrivande (reportage) och fotografi. och ibland vet jag helt säkert vad jag vill göra, och ibland inte. som nu. jag vet faktiskt inte. men det ska vara något skapande. helst något som har med kultur, skrivande, fotografering och konst att göra.

min sjukdomshistoria kanske jag skriver en annan gång, det skulle ta för lång tid nu.


5. äter du någonsin utöver matschemat?
åh ja. alltså mitt matschema följer jag bara på ett ungefär. i början var det EXAKT, det fick absolut inte vara en till köttbulle (helst en mindre i så fall) eller absolut inte vara mer än 1 dl müsli. men det höll sjukdomen kvar så jag försöker släppa det så gott som möjligt. jag mäter inte och jag väger inte. därför blir det ibland mer, ibland mindre. och äter jag t.ex. godis så äter jag så mycket jag vill ha - kanske är det utöver schemat, kanske inte. och jag har tre listor på saker man kan äta utöver min matlista per vecka utan att vikten går upp.
dock har jag svårt för att spontanäta mellan t.ex. lunch och eftermiddagsmål, 6 mål om dagen räcker för mig. gräddglass är därmed ett mellanmål. (isglass kan jag äta närsomhelst, jag tänker inte fjanta mig med några ynka kalorier)

6. vad äter du till frukost och har du tips på brödsorter?
jag har börjat variera mig jättemycket! i två år har jag bara ätit gröt och lagt till två bröd för att få det fullvärdigt. men nu äter jag ibland fil med flingor + 2 bröd eller 3 bröd + frukt + juice.
till gröten har jag lingonsylt och äppelmos, kanel och mjölk samt 2 bröd. alltid med smör på och pålägg!
mina favoritbröd är frökusar, lingongrova och balansbröd som man rostar. brukar också köpa surdegslimpor eller dinkelbröd som jag skär upp för det är lite mer av en utmaning, och otroligt gott.

7. när du äter ben&jerrys hur mycket äter du, hur mycket är ett mellanmål?
det med gräddglass är jättesvårt för jag har börjat bara lägga upp utan att hålla på och räkna ut i huvudet. men det är inte särskilt stor skillnad på olika glassorter, och det ska vara ett halvt gräddglasspaket (GB 500 ml) med lite sås/sylt på, så då ska det vara ett halvt ben&jerrys paket. glass är inte så farligt som man tror. och ibland köper jag såna små ben&jerrys som ibland finns på pressbyrån, då äter jag upp hela bara. men tänker jag efter kanske jag tar typ 1/3 till 1/2 av det stora paketet, det varierar verkligen.

8. vad var det som gjorde att du vände och vågade ta steget mot friskheten?
sjukt svår fråga. jag tror jag tar upp det när jag skriver ner min sjukdomshistoria istället.

9. när du gick på scä, åt ni dressing på salladen? gör du det nu?
för det första vet jag inte vad du menar med 'när jag gick på scä'. jag har gått på olika avdelningar där och olika behandlingar och alla var olika. det finns behandlingar där andra säger åt en vad man ska äta, på dagvården t.ex. sen finns det idun där man får ta helt eget ansvar. vågar man inte göra förändringar är det ingen idé att börja där.
ingenstans behöver man ta dressing på sin sallad, vissa gör det, vissa inte. jag gör det inte för det har jag aldrig i mitt liv gjort, sen jag var liten har mamma fått göra egen sallad till mig utan dressing. den enda dressingen jag tycker är god är rhode island på pastasallad.

(du kanske ska maila mig istället om du har så många frågor om scä, och eftersom scä har så många avdelningar får du specifiera dig, alla är ju olika. svarar gärna på alla dina frågor om scä men blir väldigt långt här)

10. vad är en okej mängd nötter/naturgodis/russin till mellanmål?
jag brukar ta en näve. en dryg dl. med naturgodis är det annorlunda för det är mitt personliga knark och jag orkar inte pina mig själv med att inte få äta så mycket/lite jag vill, så jag tar helt enkelt det jag vill ha och äter det jag känner för. det blir oftast kanske runt 1,5-2 hg. och nötter är faktiskt ett jättebra mellanmål, blanda så blir det mycket godare!

11. hur gör du med alkohol, dricker du istället för mat etc?
jag var också rädd för alkohol ett tag. om jag drack fick jag kompensera i dagar efteråt. sen när jag började äta drack jag alkohol istället för kvällsmålet. men jag var fortfarande så svag, blev snabbt trött och hungrig och orkade helt enkelt inte gå ut. så jag KOMPENSERAR ALDRIG BORT ALKOHOL. alkohol är inget som kroppen har behov av, så om man dricker är det för att man förhoppningsvis) vill ha kul, och då får man faktiskt ge det till sig själv. går man ut 1-2 gånger i veckan händer inget med kroppen av att dricka alkohol. att däremot byta ut mat mot alkohol kan faktiskt vara livsfarligt. det tär på kroppen och hämmar dessutom b-vitaminer - därför är det viktigt att äta kött om man dricker mycket alkohol.
(jag dricker i genomsnitt en gång i veckan)

12. har du några tips på mellanmål? har fastnat i en-smörgås-med-pålägg-och-en-frukt-träsket!
åååh, har varit i alla mellanmålsträsk. det värsta var när jag frågade min dietist om gröt fick vara ett mellanmål. då åt jag gröt till frukost sen tre gånger till mellanmålen, bara variation på vad jag hade på gröten. fy?
har jättemånga förslag och kan lägga upp dem imorgon i ett eget inlägg!

13. finns det fortfarande saker du inte klarar av att äta?
ja det finns det. har en liten lista. men jag vill inte skriva ner det för det kan sätta igång tankar hos folk. jag blev själv påverkad av väldigt mycket som nästan-friska kunde tycka var svårt. blir det fortfarande. blir nästan chockad om någon snackar om vitt bröd eller glass - något som för mig blivit fullständigt naturligt.
men det finns fortfarande förbjudna saker, helt ologiskt, men jag betar av dem med tiden :)

14. hur gick det till med dina näringsdrycker?
först hade jag näringsdrycker som mellanmål. sen blev jag inlagd och fick vanlig mat. på dagvården fick jag en extra näringsdryck på förmiddagen för att min vikt stod stilla, och de hotade med en extra till om jag inte ökade i vikt, så jag la på ett kål. hellre vanlig mat än extra näringsdrycker.
när jag slutade på dagvården slutade jag med extra näringsdryck och drack dem ibland som mellanmål. det var i höstas och jag mådde inte bra och gick inte upp i vikt eftersom jag sket i extra näringsdryck och inte åt ordentligt. när mitt näringsdrycksförråd tog slut åt jag istället riktiga mellanmål. tyvärr vet jag därför inte vad som händer med vikten om man tar bort dem. men det är viktigt att man äter tre vanliga mellanmål och i såna fall dricker näringsdrycker utöver det. sedan kan man ta bort dem men har sin vanliga mat kvar. skulle väl kännas mest naturligt för mig i alla fall. (men fråga någon annan, t.ex. en dietist)

15. om jag räknar rätt äter du ca 2700 kcal om dagen. är inte det normala för tjejer 2100?
jag har tjatat och tjatat på mina dietiser om det här. och jag vet inte riktigt själv. jag har stört mig så jävla mycket på de här näringsdeklarationerna ni vet, att en människa ska ha 2000 kcal om dagen. men vadå äter jag 700 kcal för mycket då? då kommer jag ju bli tjock som en bulle?
men jag har inte blivit tjock och enligt scä är det såhär man ska äta.
ca 65% går åt kroppens alla funktioner såsom hjärnan, organen och hjärtat. dessa arbetar inte bara under dagen utan under natten också, för man dör ju inte när man sover utan kroppen jobbar på om än i lägre takt (därför behöver vi inte vakna var tredje timme och äta under natten)
ca 15% går åt det vi gör aktivt. gå i trappor, ställa sig upp, tvätta, diska, gå, lyfta, riva morötter etc.
resterande procent går åt att smälta maten. det krävs energi för att använda upp energi.
tyvärr kommer du alltid få höra olika. jag har hört olika t.o.m. på scä. och det är bland det jobbigaste jag har fått kämpa med. vem ska man lyssna på? den som säger minst kalorier?
jag vet att capio t.ex. inte har förmiddagsmellis (tror jag iaf?) och därmed ett helt mellanmål mindre. men jag skulle inte klara av de 5 timmar jag har mellan frukost och lunch utan att min blodsockerhalt sjunker i botten och sista timmen på lektionen går åt att tänka på lunchen. jag äter hellre så jag faktiskt blir mätt och har råd att göra av med energi.
mitt matschema är ett allmänt schema. även överviktiga på scä går efter det schemat. dock säger de att det är speciellt när man är underviktig som mellanmålen behöver se ut så. har man en normalvikt och stabil i maten klarar man av en dag att äta en frukt som mellis, vilket jag klarar av om jag äter ordentligt resterande 5 måltiderna. men så fort jag äter frukt flera dagar i rad (bara till ett mellis) så blir det obalans och jag blir allmänt hungrigare. det är för att min kropp har råd att tappa lite kalorier från dagens mat, men tappar den för mycket blir den rädd för svält igen.


oj. det här tog lång tid. hoppas ni fick svar på det ni ville, jag är så ovan vid att skriva direkt till läsare.

KOMMENTARER
Skrivet av: elin

mycket bra läsning, tack:)

2010-09-24 @ 22:52:24
URL: http://simsalabimen.blogg.se/
Skrivet av: Tove

verkligen, håller med elin. du är sjukt klok och intelligent, tycker jag. ser upp till dig, anders på idun hälsar förresten, han verkade vara lite stolt över dig tycker jag! jag berättade om dig för sofie, och ryktena sprids du vet. hihi.

2010-09-24 @ 23:14:52
URL: http://flavigry.blogg.se/
Skrivet av: Elena

wooooow, tack för detta inlägg! verkligen. snällt gjort, bra jobbat :)

2010-09-24 @ 23:36:03
Skrivet av: johanna

jättebra inlägg. tack!

2010-09-25 @ 08:40:57
URL: http://annanjohanna.blogspot.com
Skrivet av: M

Jättebra svar!



Har bara så svårt att acceptera att jag ska behöva äta så mycket mindre och ändå inte få stabil vikt. Fattar inte hur det går till alltså! Här får jag ångest över två äpplen på kvällen och viktuppgång varje vecka (aldrig neråt som det väl i så fall skulle vara om det vore någorlunda stabilt). Jag vill banka in budskapet i min kropp att så här ska du fan inte göra, det är inte rätt!!!



Du skulle inte kunna maila ditt matschema och schema på vad man kan äta mer/mindre utan viktuppgång enligt dina behandlare? Ungefär hur lång och hur gammal är du förresten?



Kram, du är stark och klok och att du klarar av att stå pall för allt detta som du beskriver ovan gör mig avundsjuk och inspirerad utav bara den. (och där inkluderas också den här kommentaren som jag skäms för på samma gång som jag så gärna vill ha svar - jag är en sådan slav under de mänskliga bristerna. Jag hoppas att när jag har suddat ut ätstörningen helt så ska jag inte längre känna något behov av att sprida det som känns jobbigt och söka hjälp för sådana här saker).

2010-09-25 @ 09:58:14
URL: http://ljusgestalt.blogg.se/
Skrivet av: Agnes

M - mailar mitt schema men det är oerhört viktigt att komma ihåg: jag lägger inte upp mina matscheman och restriktioner eftersom alla har olika. olika behandlingshem går efter olika scheman, och det som jag fått lära mig kanske andra har fått lära sig annorlunda, därför kan man bli väldigt förvirrad och påverkad negativt. och de som inte går behandling äter ju också helt annorlunda.

men jag skickar mitt schema etc och säger att såhär äter hundratals tjejer på scä och har blivit friska på detta schema.



tack för alla fina kommentarer, blir verkligen så glad!

2010-09-25 @ 10:47:46
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/
Skrivet av: Cim

Jag ska på den på måndag! Men då lovar jag att skriva direkt efter hur det har gått :D Kramar!

2010-09-25 @ 11:41:13
URL: http://daysofcimo.devote.se
Skrivet av: Therese

Fin blogg:)

2010-09-25 @ 11:44:19
URL: http://browntess.blogg.se/
Skrivet av: jessica

superduperbra svar!!!! Och nej, inte i ögat, men i resten av kroppen. Jag får ju som inflammationer i hela kroppen ibland och nu är det på g igen :/



kram!

2010-09-25 @ 13:23:33
URL: http://kessen.blogg.se/
Skrivet av: Anjizz

Hej!



jag har ätstörningsproblem och skulle behöva din hjälp. Det skulle vara perfekt om du skrev upp ditt matschema hur en vecka ser ut för dig med mellanmål, frukost och lunch, middag, kvällsmål och allt?



Jag vet knappt längre hur en normal person äter och vill gärna få lite hum om vad man ska äta.



Vill gära få kunskap om vad man kan äta utan att gå upp i vikt och vad du har för tips och idéer.



Om man ska gå upp 5kg, hur gör man det på bästa sätt? Hur ska man äta och gå tillväga och hur lång tid ska det ta? Min dietist är inte bra, jag ska skriva egen matschema vad jag ätit, hon ger mig inget schema så det är svårt för mig att veta.



Skulle du kunna maila mig och skriva lite svar åt mig vad man kan äta på kvällen för att inte gå upp i vikt osv. Vore bra för mig att veta om jag ska äta ngt extra.



Jag äter ju 6 mål om dagen och vill veta hur jag ska gå tillväga! Vill bli normal på bästa sätt och gå upp i vikt på bästa sätt, inte sätta massa fett på magen. BAra vara normalbyggd igen.



Kan du snälla maila mig så fort som möjligt? Snarast tack, VILL BLI NORMAL men få mer kunskap om mat och viktuppgång osv.



KRAM

2010-09-25 @ 13:54:13
URL: http://anjacollen.blogg.se/
Skrivet av: amanda

jättebra frågor och framförallt BRA svar. suger åt mig som en svamp. ser fram emot mellisförslagen. nu kör jag en bägare activia yogurt med blåbär + smörgås med pålägg + kaffe. hoppas det duger :D

2010-09-25 @ 14:57:04
URL: http://bootylicious.devote.se
Skrivet av: Elin

Blev så glad när jag hittade din blogg eftersom du verkar så klok. När jag själv velar fram och tillbaka blev det genast lättare genom att läsa lite här. Har lagt in den bland mina favoriter nu så att jag fortsätter hitta hit. Oron jag hade efter maten för en stund sedan är försvunnen nu, tack.

2010-09-25 @ 15:49:10
URL: http://anxiousgirl.devote.se
Skrivet av: amanda

hej svej. tortillapizza är precis vad det låter som ;) ett stort mjukt bröd som man kladdar tomatpuré och pizzakrydda på, sedan häller man över precis vad sjutton man vill ;) ikväll blev det lök, champinjoner, cocktailtomat, räkor, ost och basilika. mums!

2010-09-25 @ 18:39:42
URL: http://bootylicious.devote.se
Skrivet av: Linnéa

Hejsan! Jag hittade just din blogg och har nu läst igenom hela arkiven. Vilken underbar blogg du har alltså, den peppar mig en massaa! :)



Men nu till frågan, jag undrar om du skulle vilja hjälpa mig enormt genom att skicka ditt matschema och de listorna med saker man kan äta utöver per vecka utan att gå upp i vikt?

kramar i massor från Linnéa

2010-11-05 @ 14:45:41
Skrivet av: Ellen

Åh vad jag gillar att läsa din blogg!

För när jag är nere i det djupaste av djpen (som nu) så blir det lite ljusare och positivare av att läsa din blogg! Tack!

2011-02-22 @ 09:55:00

Skriv här:

Namn:
Vill jag bli ihågkommen?

E-post: (visas ej)

Min blogg:

Kommentar:

Kärlek
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0